Voor de zesde maand op rij neemt het vertrouwen van Nederlandse consumenten toe. De indicator steeg in maart met 3 punten en kwam uit op min 7.

Dat betekent dat er 7 procent meer pessimisten dan optimisten zijn. Dat maakte het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) donderdag bekend.

Het cijfer geeft de verhouding aan tussen het aantal positieve en negatieve antwoorden dat ondervraagden geven bij de enquête van het CBS.

consumentenvertrouwen

Consumenten waren in maart positief over het algemeen economisch klimaat, constateert het CBS. Voor het eerst na augustus 2007 is deze deelindicator weer positief. Het vertrouwen in de economische situatie in de komende 12 maanden nam in maart het meest toe.

Over de toekomstige economische situatie zijn consumenten al vijf maanden achtereen optimistisch. Met 24 bereikte de stand bij deze deelvraag in maart de hoogste waarde in 7 jaar. Ook het oordeel over de economische situatie in de afgelopen 12 maanden verbeterde van februari op maart fors.

Hun zogenoemde koopbereidheid veranderde echter nauwelijks. Consumenten vonden de tijd minder gunstig voor het doen van grote aankopen, zoals wasmachines en televisies, dan een maand eerder. Verder waren ze wat somberder over hun eigen financiële situatie in de afgelopen 12 maanden.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl